8.5.2017: Le Flambeau du Monde (Plamen světa) - MOTUS HARMONICUS
Le Flambeau du Monde (Plamen světa)
Air de cour a francouzská hudba poloviny 17. století v dílech skladatelů: Charles Tessier, Michel Lambert, Marin Marais, Mr. de Sainte-Colombe a dalších.
Účinkuje soubor MOTUS HARMONICUS:
Isabella Shaw - mezzosoprán
Mélusine de Pas - viola da gamba
Jiřina Dvořáková - varhanní pozitiv
Jakub Michl - viola da gamba
Mezzosopranistka Isabella Shaw pochází z Denveru ve státě Colorado (USA). Sólově činkovala v rámci řady festivalů (Haydnovy hudební slavnosti, Sidney Sussex Arts Festival, Americké Jaro či Musica Figurata). V roce 2013 jí bylo uděleno prestižní stipendium „Barbara Thornton Memorial Scholarship“ za účelem dalšího studia stylové interpretace středověké hudby. Vystudovala zpěv na Trinity College of Music v Londýně a literaturu na univerzitě v Cambridge. Účastnila se interpretačních tříd s osobnostmi jako Benjamin Bagby, Wolodymyr Smishkewych, Norbert Rodenkirchen, Markéta Cukrová, Mauricio Molina, Claire Piganiol, José Pizarro, Joel Fredericksen, Julie Hassler, Lorenzo Charoy nebo Corina Marti. V současnosti studuje operní zpěv ve třídě Vitomira Marofa v chorvatském Záhřebu. Kromě spoluřízení ansámblu Motus Harmonicus účinkuje v souborech Musica Florea či Ensemble Inégal.
Kromě zpěvu píše Isabella také beletrii a poezii. Její báseň “Variations on the Western Wind” byla roku 2011 odměněna literární cenou “Benjamin Zephaniah Poetry Prize”.
MÉLUSINE DE PAS
Mélusine de Pas začala svou hudební formaci ve sboru Pages de la Maîtrise du Centre de Musique Baroque de Versailles pod vedením Oliviera Schneebeliho. Po této zkušenosti se starou hudbou francouzského „Grand Siècle“ prohloubila své vzdělání ve vokální hudbě v Maîtrise de Notre-Dame de Paris pod vedením Nicole Corti a Lionel Sow. Témbr lehkého sopránu jí dovedl k práci například s Hervé Niquetem (Le Concert Spirituel), Jean-Claudem Malgloirem či Bruno Boterfem (Ludus Modalis).
Paralelně s vokální formací absolvovala výuku violoncella, po níž se orientovala na violu da gamba. Byla přijata do třídy Christopha Coina na Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris a následně třídy Philippa Pierlota na Conservatoire Royal de Bruxelles. Jako gambistka měla příležitost hrát v souborech Riccercar Consort či Collegium Marianum. Vnímavost pro dialog mezi kulturami ji vedla k iniciativě projektu v Sýrii (2007), jehož cílem bylo setkání orientální hudební tradice se starou evropskou hudbou.
Ať zpěvačka, či gambistka (nebo obojí) se Mélusine de Pas účastní projektů, které propojují poučenou interpretaci staré hudby s divadlem. Spolupracuje se souborem Oneiroï (divadelní hry Métamorphos(é)es, Cabaret Baroque), Compagnie Oghma (divadelní hra o životě Tobiase Huma). Mélusine de Pas je zakládající členkou souboru Lunaris, s nímž natočila CD s názvem Exode.
Jiřina Dvořáková-Marešová vystudovala hru na varhany na Pražské konzervatoři a na Hudební fakultě AMU v Praze ve třídě Jaroslava Tůmy. Poté absolvovala stáž na Hochschüle für Musik und Theater Hamburg pod vedením Wolfganga Zerera. V současné době pokračuje na HAMU v doktorském programu. V roce 2004 se stala finalistkou mezinárodní soutěže ve varhanní improvizaci v rakouském Schläglu a v roce 2006 semifinalistkou interpretační soutěže Pražské jaro. Koncertuje v Čechách i v zahraničí a spolupracuje s mnoha instrumentálními či vokálními tělesy. Nahrává pro Český rozhlas v rámci projektu Památné varhany Čech a Moravy.
vystudoval violoncello na Pražské konzervatoři u Tomáše Strašila a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Violu da gamba studoval u Petra Wagnera, Michaela Brüssinga, Alison Crum na Trinity College of Music v Londýně a Vittoria Ghielmiho na Mozarteu v Salzburgu. V rámci kurzů staré hudby (RCM Festival of Viols na Royal College v Londýně, Mezinárodní škola staré hudby Valtice, Festival staré hudby Prachatice, Academie de Sablé, Dartington International Summer School) absolvoval mistrovské třídy s Jordi Savallem, Wielandem Kuijkenem, Christophem Coinem, Marianne Müller, Hille Perl, Richardem Boothbym, Reiko Ichise, Bruno Cocsetem, Markem Štrynclem, Irmtraud Hubatschek či Susan Sheppard. Je laureátem interpretační soutěže o sólový výstup s orchestrem Hudebního festivalu Znojmo v roce 2013. Svůj zájem o hudbu evropského středověku a hru na fidulu prohluboval na kurzech v Besalú (Medieval Music Besalú) a Vancouveru (Early Music Vancouver) u osobností jako Benjamin Bagby, Norbert Rodenkirchen, Alejandro Fernandez Peralta či Mauricio Molina. Jakub doposud spolupracoval se soubory The Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Solamente naturali, Les Traversées Baroques, Hypochondria Ensemble, Trinity College Consort of Viols, Greenwich Baroque, Ritornello, ad. V roce 2010 založil soubor Motus Harmonicus se kterým s účastnil řady hudebních festivalů. Mimo koncertní činnost se věnuje výzkumu hudební kultury v Čechách 17.-19. století na Akademii věd ČR (Kabinet hudební historie při Etnologickém ústavu AV), stejně jako výuce hry na violu da gamba, kterou vyučuje v Praze, Plzni, Kolíně a mezi lety 2011-2013 též v Cambridge.